XXII Markunpäiväjuhla

Keskiviikkona 25.4.2018

Kahdeskymmenestoinen kerta Markunpäivänjuhlaa!

Paikalla yli sata Markkua ja aurinko!

•  Bussien

Bussien "otsikointi" oli kohdallaan, kun Markut siirtyivät busseilla Porin keskustasta Markunpäivänjuhlaan.

Ukk’ram – Salaperäinen alus sai kaimat ympärilleen

Talven jäljiltäkin Ukk’ram oli suhteellisen puhdas. Ennen kaikkea kiitämme noormarkkulaisia, jotka pitävät huolen teoksen kaikin puolin hyvästä kohtelusta.

Söörmarkun isäntämies Jaakko Rainiola oli jälleen paikalla toivottamassa Markut tervetulleiksi. Varmaan on Jaska ollut jokaisena 22 kertana paikalla.

Vuosikokouksessa hallitusta uusittiin maltillisesti yhden varsinaisen jäsenen valinnalla ja kahdella varajäsenellä

Ylimarkku Rimpelä toimi vuosikokouksessa esittelijänä

Jäsenistö päätti, että Syyspäivää vietetään tänä vuonna Tampereella

Markku T. Hyyppä piti hauskan, omaa taustaansa avaavan kiitospuheen

Vuoden ensimmäiseksi Söör Markuksi ylimarkku löi Vuoden Markun

Viimeisiä odotellessa kaikki on pikkuhiljaa valmiina ”virallista” vuosikuvaa varten

Markunpäivänjuhla vm. 2018 on vietetty. Kiitos kaikille osallistujille.

Tämän vuoden Markun päivään loi kaivatun ja perinteisen taustan aurinko, joka parin vuoden nihkeän osallistumisen jälkeen oli taas valovoimaisesti paikalla. Söörmarkun nuorisoseurantaloon kokoontui sadan määrän ylittänyt Markkujen joukko. Söör Markku -arvonimen sai parisenkymmentä ensikertalaista, joukossa myös uusi Vuoden Markku, Markku T. Hyyppä.

Markkujen yhteisö valitsi Vuoden Markuksi yhteisöllisyyden puolestapuhujan

Markku T. Hyyppä on 75-vuotias pitkän linjan aivo- ja terveystutkija, neurologian erikoislääkäri, Helsingin yliopiston neurologian ja Turun yliopiston kuntoutuksen dosentti ja kirjailija. Hyyppä oli parhaimpien Markku-perinteiden mukaisesti paikalla juhlassa vastaanottamassa Vuoden Markulle lahjoitettavan Mars nousee -tunnustuspalkinnon.

Vuoden Markku 2018 tunnetaan mm. tutkimuksista, joissa hän on selvittänyt yhteisöllisen elämäntavan ja kulttuuriharrastusten positiivista vaikutusta terveyteen ja elinikään. Tutkimuksissaan ja kirjoissaan, kuten tammikuussa 2018 julkaistussa Ikääntyvän muistikirjassa, Markku yhdistää aivotoiminnan, ihmismielen, yhteisöllisyyden, kulttuurin ja terveyden kokonaisuudeksi, jossa kaikki vaikuttaa kaikkeen.

Tutkimuksiinsa ja kokemuksiinsa nojaten hän nostaa hyvinvoinnin ja pitkän iän selittäväksi tekijäksi sosiaalisen pääoman, eli yhteisön jäsenten yhteenkuuluvuuden, ja siitä syntyvän yhteisöllisyyden ja vireän kulttuurin. Hyvinvoinnin avain on osallistuminen ja yhdessä tekeminen, mikä myös vastavuoroisesti vahvistaa ryhmän yhteisöllisyyttä ja keskinäistä luottamusta.

Markun tutkimuksista aukeaa hieno viesti myös Markku-liitolle. Me olemme kaiken muun lisäksi myös hyvinvoinnin lähde isolle porukalle! Ja Markut ajatelkaa tätä: pysymällä mukana aktiivisesti Markkujen yhteisössä elätte terveempinä ja pidempään! Entistä enemmän perustetta olla liiton jäsen – kaiken muun hauskan ja positiivisen lisäksi tietenkin.

Markun päivän ohjelmaan kuului Söörmarkun lisäksi tietenkin saunaa, syömistä ja sitä arvokasta yhdessäoloa. Lisäksi kävimme tietenkin tervehtimässä Ukk’ram-alusta Noormarkun keskustassa.

Ai niin. Vuosikokous päätti, että Markku-liiton Syyspäivä on Tampereella 26.–28.10. Teemana Suomen sisällissota 1918 ja tietenkin erityisesti Tampereen tapahtumat. Lisää tietoa aiheesta tulee pikkuhiljaa kohti syksyä.