Jokavuotisia kokoontumisia ja ainutlaatuisia tempauksia

Markku-liiton vuoteen kuuluu kaksi vakiotapahtumaa. Markunpäivänjuhla Markun päivänä 25.4. Porin Söörmarkussa, ja lokakuun viimeisenä viikonloppuna Markku-liittoa tutuksi tekevä Syyspäivä jossakin päin Suomea – joskus jopa maan rajojen ulkopuolella.

Markunpäivänjuhla

Aina huhtikuun 25. päivänä Söörmarkussa

Markunpäivänjuhla Söörmarkun nuorisoseurantalossa kaikkine traditioineen ja rituaaleineen on keskeinen syy Markkujen yhteisöllisyyden ja käsinkosketeltavan me-hengen synnylle. Ja ne vain vahvistuvat siellä jokaisena kertana, kun salissa keväisin kajahtaa ”SÖÖR!”-huuto jälleen uuden Markun tultua Söör Markuksi. Samassa tilaisuudessa tunnelmaa kohottaa yhdessä jaettu odotus esittelyn vähin erin paljastaessa, kuka tällä kertaa on Vuoden Markku. Kun valittu kaima lopulta astuu saliin aplodien pauhussa ja saa Mars nousee -palkinnon, on jokainen paikalla oleva Markku osa tätä yhteistä kokemusta.

Syyspäivät

Vierailuja eri puolille Suomea

Markku-liiton Syyspäivää vietetään lokakuussa sinä viikonloppuna, kun siirrytään normaaliaikaan. Kellon siirron myötä on viikonloppu paitsi helppo muistaa, myös tunnin pidempi hauskanpidolle ja yhdessäololle. Jos Syyspäivä on Markku-liitolle oman toiminnan ja olemassaolon markkinointia, on se hyvä tilaisuus myös isäntäpaikkakunnalle esittäytyä koko Suomea edustavalle Markku-joukolle. Siksi kaupunkien tai kuntien johdossa on usein haluttu järjestää vastaanottotilaisuus tai ainakin lähettää johdon edustaja lausumaan Markut tervetulleiksi paikkakunnalle.

Tempauksia ja tapahtumia

Maailmanennätys-Markut osaavat panna toimeksi

Markku-liiton toimintaan kuuluvat tempaukset ja tapahtumat, joissa näkyy joko Markkujen iso joukkovoima tai sitten ajattelu, jonka mukaan vaatimattomuus ei ainakaan Markkua kaunista. Useimmiten nämä molemmat vielä samassa paketissa. Eipä kai mikään ihme, että silloin tällöin olemme myös julkisuudessa tekemistemme ansiosta. Monet saattavat muistaa esimerkiksi nämä.

ME Markut

Markku-liitto masinoi vuonna 2008 Helsinkiin Senaatintorille ME Markut -tapahtuman, jonka yhtenä tavoitteena oli rikkoa voimassa ollut ”eniten samannimisiä koolla” -maailmanennätys. Sen teimme 1281 Markun voimin.

Taiteen markkuspektiivi

Ihmiskunnan piti elää vuoteen 2011 ennen kuin nähtiin yhteisnäyttely samaa etunimeä kantaville taiteilijoille. MArs longa, Markku brevis -näyttely kokosi seitsemän kansainvälisestikin tunnetun taiteilija-Markun töitä Poriginal-galleriaan. Asialla oli Markku-liitto.

Suomi-Areena

Porin Suomi-Areenaan Markku-liitto on tuottanut kolmena vuonna miehen maailmaa ja miehenä olemisen problematiikkaa vastakkaisin näkökulmin ristivalaisseet ”Markku-liiton väitöstilaisuudet”.

Ukk’ram-taideteos

Vuosina 2014-2015 keräsimme lähemmäs sata tuhatta euroa, joilla rahoitimme markkuuden viestiä kantavan julkisen veistoksen Ukk'ram - Salaperäinen alus. Alvar Gullichsenin suunnittelema teos lahjoitettiin Porin kaupungille Noormarkun kaupunginosaan.

Valtiovierailu Viroon

Vuonna 2012 Markku-liitto matkusti Syyspäiväksi Viroon. Ulospäin normaalilta ryhmämatkalta vaikuttanut vierailu kätki julkisivunsa taakse merkittäviä virallisia tapaamisia, kuten mm. valtiovierailun Viron parlamenttiin.

Mahtavaa mieskuntoa

Muutama vuosi sitten innostimme vuoden kestäneellä Mahtavaa mieskuntoa -kampanjalla keski-ikäistyviä miehiä huolehtimaan kunnostaan ja hyvinvoinnistaan. Mallia näyttivät tietenkin Markut.