XXII Syyspäivä

Seinäjoki 2020

XXII Syyspäivä

Seinäjoki 2020

PERUUTETTU TAPAHTUMA - Lauantai 24.10.2020 (pe 23.10. - su 25.10.)

Lakeus on nykyisin avaruutta

Seinäjoki – avaruuden pääkaupunki!

TIEDOTE 15.10.2020

Koronavirustilanne on pahentunut lokakuun aikana

Markku-liiton Syyspäivä joudutaan peruuttamaan

Koronaviruksen aiheuttamaan COVID-19-tautiin sairastuneiden määrä on merkittävästi noussut Suomessa viimeisen kuukauden aikana. Tekemänsä harkinnan pohjalta Suomalaisen Markku-liiton hallitus on päättänyt, että lisääntyneen tartuntariskin vuoksi Syyspäivä-tapahtumaa ei vuonna 2020 järjestetä.

Markku-liiton Syyspäivä oli suunniteltu ja valmisteltu pidettäväksi Seinäjoella 23.–25.10. Vaikka loppukesästä tartuntatilanne vaikutti olevan hallinnassa, yhdistyksen hallitus piti koko ajan mahdollisena epidemian uutta leviämistä tavalla, joka saattaa vaikuttaa Syyspäivän järjestämiseen. Tämä varauma on pidetty esillä myös jäsenviestinnässä syksyn aikana. Nyt varauma on muuttunut tosiasiaksi. Markku-liiton hallitus pahoittelee peruuntumista kaikille osallisille, myös liiton jäsen Markku Knuutin osalta, joka teki Seinäjoella Syyspäivän tapahtumajärjestelyjä, jotka nyt valuvat hukkaan.

Markku-liiton hallitus korostaa peruutuspäätöksen yhteydessä paitsi yleisiä suosituksia myös vastuutaan Markku-liiton jäsenistä. Liiton jäsenten sukupuolen ja keskimääräisen iän vuoksi mahdollisten tartuntojen seuraukset voivat olla vakavia.
– Peruutuspäätös oli yksimielinen. Kukaan hallituksen jäsenistä ei halua, että liiton järjestämässä tilaisuudessa tulisi tartuntoja. Kuten tiedetään, me emme ota koronalta turpaan, me lyömme koronaa turpaan, toteaa hallituksen jäsen Markku Matikka.

Syyspäivän peruutus viestitään kaikille mukaan ilmoittautuneille tekstiviestein viimeistään perjantaina 16.10. Lisäksi hallitus tiedottaa tilanteesta Syyspäivän ohjelma-, majoitus- ja ruokapalveluista vastaaville tahoille.

Keväällä alkanut pandemia on tänä vuonna johtanut Markku-liiton molempien vuositapahtumien peruuttamiseen. Markunpäivänjuhla peruutettiin huhtikuussa ja nyt Syyspäivä vain viikko ennen kuin tapahtuman piti olla.
– Tämä on tietysti hyvin ikävää. Totta kai olisimme halunneet tavata, sanoo ylimarkku Markku Rimpelä. – On kuitenkin niin, että koronaviruksen tartunnan riski on vahvasti läsnä kaikissa niissä tilanteissa, jotka olennaisesti kuuluvat tapaamisiimme, kuten yhteiset ruokailut, bussiretket vierailukohteisiin, saunomiset ja illanvietot esimerkiksi tanssiravintoloissa. Jos koko ajan joutuu pelkäämään tartuntaa, niin se ei ole sitä, mitä Markku-liiton tapahtumista tullaan hakemaan.

Tulevan kevään Markunpäivänjuhlan osalta on vielä liian aikaista tehdä ennustuksia. Vuoden vaihteen jälkeen hallitus aloittaa joka tapauksessa valmistelut ja koronatilannetta seurataan koko ajan.

Järjestelyt ovat tehtyinä ja Suomalaisen Markku-liiton XXII Syyspäivä odottaa tulijoita. Paikka on Seinäjoki ja ajankohta lokakuun viimeinen viikonloppu 23.–25.10. Varsinainen Syyspäivä on näiden päivämäärien väliin jäävä lauantai 24.10. eli jos ehdit vain päiväseltään, tule nimenomaan lauantaiksi. Ilmoittaudu viimeistään 11. lokakuuta!

Syyspäivä 2020 kutsuu Markut Etelä-Pohjanmaan ytimeen, lakeuden kaupunkiin, tai niin kuin ovat siellä nyttemmin oivaltaneet: avaruuden pääkaupunkiin. Pääsemme vierteiden ja humaloiden pariin Mallaskosken Panimoon (ja syömään panimon ravintolaan), tutustumaan Seinäjoen arkkitehtuuriin Alvar Aallon suunnittelemassa kulttuurin ja hallinnon Aalto-keskuksessa sekä sen viereisessä arkkitehtuurinsa ansioilla palkitussa pääkirjasto Apilassa. Saamme myös rautaisannoksen yleistä Seinäjoki-opastusta ja käymme tutustumassa paikalliseen traktorimuseoon – nehän kuuluvat ohjelmaamme aina kun mahdollista! Eikä siinä kaikki: katso muut Syyspäivän sisällöt ohjelmasta!

Tutustu tarjontaan ja sitten vaan ilmoittautumaan. Muista myös hotellivaraus!

On selvä, että moni punnitsee nyt mielessään lähtemisen edellytyksiä, koska elämme arvaamattoman koronaviruksen aikaa. Viime kevään Markunpäivänjuhla peruuntui ja luonnollisesti nytkin joudumme seuraamaan, miten tartuntatilanne kehittyy. Tämä tarkoittaa, että meidän on hyväksyttävä se mahdollisuus, että suositusten muuttuessa – ja jos viranomainen niin suorastaan määrää – joudumme jälleen perumaan koko tapahtuman. Syyspäivään ilmoittautuneille lähetetään tällöin peruutusviesti sähköpostilla ja/tai matkapuhelimeen.

Jos koronatilanne pysyy nykyisellä tasolla ja Syyspäivä voidaan järjestää, teemme viikonlopusta mahdollisimman turvallisen yhteisten toimintasääntöjen ja kunkin osallistujan oman vastuullisuuden avulla.

Lue siis seuraava tarkasti:

Covid-19 varotoimet Syyspäivän yhteydessä

Jos havaitset oireita Syyspäivän lähestyessä, vaikka se olisi jo saapumispäivä ja olisit jopa jo matkalla, soita ylimarkulle p. 050 2847 ja peruuta tulosi. Muista, että voit perua hotellivarauksen kustannuksitta saapumispäivään klo 18 asti. Jos oireita ilmenee viikonlopun kuluessa, vetäydy esimerkiksi hotellihuoneeseesi ja soita em. numeroon.

Syyspäivän aikana käytämme maskeja, kun olemme bussissa ja muissa sisätiloissa. Muutoin toimimme turvavälit säilyttämällä ja muistamalla yskimiseen ja aivastamiseen kuuluvan hihaohjeistuksen. Kättelyiden sijaan tervehdyksenä käy vaikka rystyspukkaus ja ”Söör! Ruokailutilanteiden, vierailujen yms. turvallisuus varmistetaan yhdessä tilojen toimijan kanssa.

Syyspäivän aikana Markku-liitto tarjoaa osallistujille kertakäyttöisiä maskeja ja käsidesiä.

OHJELMA

Perjantai 23.10.2020

Klo 15.00 alkaen majoittuminen Hotelli Almaan (Ruukintie 4, Seinäjoen rautatieaseman vieressä)

Klo 18.15 Kokoontuminen Alman päärakennuksen edessä ulkona

Klo 18.30 Lähtö bussilla kohti Mallaskosken Panimoa tutustumaan panimoon ja sen tuotteisiin

Klo 20.00 Illallinen Panimoravintolassa (omakustanteinen, 20 €, ks. lisätiedot jäljempänä) Tutustuminen Panimoon ja ruokailu panimoravintolassa toteutetaan max 40 hengen ryhmissä. Jakaannumme siis tarvittaessa ryhmiin, jotka käyvät vuorotellen ruokailemassa ja panimokierroksella.

Klo 22.00 Lähtö takaisin hotellille. Ilta jatkuu kunkin oman valinnan mukaisesti.

Mallaskosken Panimo.

Lauantai 24.10.2020

Klo 07.30–10.30 hotelliaamiainen jo majoittuville ja aamulla saapuvien sisään kirjautuminen.

Klo 10.30 Lähtö hotellin päärakennuksen edestä kävellen torille, jossa ohjelmassa mm. Markku-liiton standaarin luovutus Seinäjoen kaupungin edustajalle ja säävarauksella laulaja Markku Ketolan esitys.

Klo 11.30 Keittolounas Seinäjoen kaupunginteatterin Fazer-ravintolassa

Klo 12.30 Opastettu Aalto-keskus-kierros lähtee teatterin edestä. Tutustutaan myös Seinäjoen Apila-kirjastoon

Klo 14.00 Lähtö busseilla Traktorimuseoon. Matkalla kuulemme Seinäjoen historiasta

Klo 16.00 Lähtö takaisin hotellilla. Hotellilla mm. liiton tuotemyyntipiste (ks. lisätiedot jäljempänä)

Klo 17.30–19.00 Saunat avoinna sopimuksen mukaan Markuille ilman erillistä veloitusta

Klo 19.00 Illallinen Hotelli-Ravintola Alman pääsalissa (omakustanteinen, 20 €, ks. lisätiedot jäljempänä). Alkuun lyhyt taloesittely hotelliyrittäjän kertomana. Illan ohjelmasta vastaa muusikko-taikuri Markku Anttila. Päivällisen jälkeen Markut jalkautuvat tilanteen sallimissa rajoissa jatkoille.

Seinäjoen keskustori.

Apila-kirjasto.

Sunnuntai 25.10.2020

Klo 7.30–10.30 Hotelliaamiainen hotellissa yöpyville. Omaa ohjelmaa ja oman aikataulun mukaisesti kotimatkalle.

Huom! Jos et ehdi perjantain tai lauantain kokoontumiseen tai kohteiden väliseen siirtymäpaikkaan, soita ylimarkulle 050 2847 niin saat ohjeet Markkujen löytämiseksi. Tämä siis paikan päällä Seinäjoella Syyspäivä-viikonloppuna.

MAJOITUS

Majoitus Syyspäivän yhteydessä

Tapahtuman tukikohta ja yöpymispaikkamme on Hotelli-Ravintola Alma Seinäjoen keskustassa. Osoite on Ruukintie 4 Seinäjoen rautatieaseman vieressä.

Jos tarvitset majoitusta, tee huonevaraus omatoimisesti Markku-liiton neuvottelemaan jäsenetuhintaan Hotelli-Ravintola Almasta 30.09.2020 mennessä.

Majoitushinnat Markku-liiton jäsenille:
1 hengen huone 85€/vrk ja 2 hengen huone 115€/vrk

Varaa majoituspaketti Almasta varaustunnuksella ”Markku-liitto”. Varaukset puhelimitse (06) 421 5200 tai sähköpostilla alma@hotelalma.fi

Huomaa, että majoituksen peruutus kuluitta onnistuu tarvittaessa vielä saapumispäivänä klo 18.00 mennessä.

Hotelli Alman esittelyvideo.

RUOKAILUT

Perjantai

Perjantaina syömme Mallaskosken Panimoravintolassa. Samalla tutustumme jo parisenkymmentä vuotta toimineen panimon oluentekoon. Jos Mallaskosken nimi kuulostaa tutulta, niin oikein muistat: samalla paikalla toimi vuosikymmeniä sitten Mallaskosken Tehtaiden olutpanimo.

Panimoravintolan illallisena tarjoillaan maukas uuniperunabuffet.
Buffet koostuu seuraavasti:
- Isot uuniperunat, jotka saa itse täyttää valitsemillaan täytteillä.
- Täytteinä panimon keittiön valmistamat kotimaiset liha- ja vegetäytteet (ylikypsä BBQ pulled pork, inkiväärikorianterilla ryyditetty pulled chicken ja nokkosella maustettu tomaattinen härkis).
- Runsas salaattipöytä, jossa mm. salaattia, rucolaa, tomaattia, kurkkua, jalapenoa, kapriksia, marinoitua punasipulia, ananasta, aurinkokuivattua tomaattia, tsatsikia, remouladea ja valkosipulimajoneesia.
(Jos salaattipöytään luvatusta jotakin puuttuu, se korvataan jollakin toisella).
- Lisäksi leipä ja levite ja vesi.
- Jälkiruoaksi talon olutsuklaakakkua kahvin tai teen kanssa.

Ruokailun hinta 20 € / henkilö

Lauantai

Lauantain eli varsinaisen Syyspäivän illallinen nautitaan Hotelli Alman ravintolan pääsalissa.
Myös tänne sovittu osittainen buffet, koska isolle joukolle (kokemus kertoo) se toimii parhaiten. Buffetosuus on alussa ja noutopöydästä on silloin saatavissa talon vihreä salaatti, yrttiöljyä, tomaatti-sipulisalaatti, kasvis-pastasalaatti, savulohta, talon leipää ja voita. Pääruokana tarjoillaan paahdettua viljaporsaanfilettä, pippurikastiketta ja lohkoperunoita, kasviksia. Maksuttomana ruokajuomana on vesi, muut tilauksesta lisämaksusta.
Jälkiruokana on kahvi/tee ja kahden suklaan kakkua, vaniljakermaa

Ruokailun hinta 20 € / henkilö

Lauantain illallinen Hotelli Alman ravintolan pääsalissa.

Lauantaina Markku-liitto tarjoaa keittolounaan Seinäjoen teatterin ravintolassa klo 11.30.

Aamiaiset hotellissa kuuluvat luonnollisesti hotellin majoituksen hintaan.

Kokemäki > Pori > Tampere > Seinäjoki

Tarjolla yhteinen matkanteko sinne ja takaisin

Viritteillä on bussikuljetus Seinäjoelle perjantaina ja paluusuuntaan sunnuntaina. Jos tulijoita on riittävästi, kuljetus toteutuu ja se vahvistetaan ilmoittautuneille 12. lokakuuta. Samoin peruuntuminen ilmoitetaan.

Markku Hiljanen on järjestämässä edestakaista bussikuljetusta Seinäjoelle. Bussiin voi tulla ja poistua useassa paikassa. Bussi lähtee perjantaina 23.10.2020 Kokemäeltä klo 12.00, ajaa Porin kautta Tampereelle ja edelleen Seinäjoelle. Paluu lähtee sunnuntaina 25.10.2020 klo 12.00 Seinäjoelta Hotelli Alman edestä.

Jos olet halukas osallistumaan bussikuljetukseen sen toteutuessa, anna ilmoittautumislomakkeessa kysytyt tiedot. On myös tärkeää, että annat ilmoittautumislomakkeessa sen puhelinnumeron, josta sinut saa kiinni matkapäivinä.

Alla on listattu matkustajien otto-/jättöpaikat bussimatkalla Kokemäeltä Seinäjoelle ja käänteisesti paluumatkalla. Ajat ovat pysähdyspaikkojen arvioidut lähtöajat menomatkalla perjantaina. Bussi voi olla niistä myöhässä, mutta missään tapauksessa lähtö ei tapahdu ennen näitä aikoja.

Klo 12.00 Kokemäki S-marketin piha
Klo 12.15 Harjavalta linja-autoasema
klo 12.25 Nakkila tienhaara valtatie 2
Klo 12.35 Ulvila tienhaara valtatie 2