Tiedote 5.4.2020

Mitä jää käteen peruuntuneesta Markunpäivänjuhlasta

Söör Markkuja 0, Vuoden Markkuja 1

Vuonna 2020 Suomi ei saa uusia Söör Markkuja. Oletettavasti ensi vuonna, kun Markun päivä on edelleen viikonloppuna, saadaankin sitten merkittävä määrä Söör Markkuja.

Vuoden Markku 2020 sen sijaan valitaan ja julkistetaan Markun päivänä. Valittu Vuoden Markun tervehdys tulee tänne Markku-liiton verkkosivuille ”Koronaa turpaan” -osioon 25.4. alkaen. Vuoden Markku osallistuu myöhemmin sopivaan Markku-liiton tilaisuuteen, jossa hänelle luovutetaan Mars nousee -tunnustuspalkinto.

EM-futiksen tsemppitapahtuma siirtyy

Keskeiseksi tämän kevään Markunpäivänjuhlinnan erikoisohjelmaksi oli suunniteltu mahtavan jalkapallovalmentajan, Vuoden Markku 2009 Markku Kanervan tsemppaaminen parhaaseen vireeseen tulevan kesän jalkapallon EM-kisoja ajatellen. Oli suunniteltu jalkapallo-ottelua, kaikille porilaisillekin avointa toritapahtumaa ja monia kutkuttavia yksityiskohtia. Nyt ne kaikki ovat odottamassa. Niin tosin odottavat myös ne EM-kisatkin. Markun kanssa on alustavasti puhuttu, että katsotaan aikojen parantuessa uusi ajankohta.

Syyspäivä 2020 päätetään suljetussa vuosikokouksessa

Syyspäivä 2020 tulee, rohkenemme arvioida. Ehdotuksia paikkakunnasta saa lähettää sähköpostitse osoitteeseen ylimarkku@markkuliitto.fi
Markku-liiton vuosikokous, joka näillä näkymin pidetään rajatulla, suurimmallaan 10 hengen ryhmällä Markun päivänä, päättää perinteiseen tapaan Syyspäivän järjestäjäpaikkakunnan. Jos innostut, pane haku sisään ohjelmaluonnoksella varustettuna. Muista, että isäntäpaikkakunnalla tarvitaan ohjelmasta ja järjestelyistä vastaava ydinryhmä.

Erikoistapahtumaa pohditaan

Markunpäivänjuhlan peruutuksesta alkaen hallitus on miettinyt mahdollisuutta järjestää jossakin, jollakin sisällöllä epävirallinen kokoontuminen. Ohjelma syntyisi paikan ja tilanteen mukaan. Tämän suhteen eletään sen toiveen varassa, että korona olisi saanut riittävästi turpaansa loppukesään tai viimeistään aivan alkusyksyyn mennessä. Jos ajankohta venyy siitä eteenpäin, aletaan olla jo Syyspäivän odotuksessa ja erikoistapahtuma saanee sitten jäädä tapahtumatta. Tähänkin palataan.

Tiedote 20.3.2020

Hyvät Markku-liiton jäsenet,

Koronavirus ei ohita edes Markkua, jos saa tilaisuuden. Sen vuoksi Suomalaisen Markku-liiton hallitus on tehnyt päätöksen peruuttaa tämän vuoden Markunpäivänjuhla. Ikävää päätöstä helpotti, ettei kokoontuminen olisi tällä kertaa ollut edes laillinen voimaan saatetun valmiuslain vuoksi.

Julkiset kokoontumiset on nyt rajoitettu korkeintaan kymmeneen henkilöön, harrastusryhmien toiminta on pakkotauolla ja jopa Söörmarkun nuorisoseurantalon kaltaiset paikat ovat suljettuna normaalitoiminnalta. Paluu normaalioloihin tapahtunee vasta kesän tultua.

Tänä vuonna ei siten lyödä uusia Söör Markkuja. Sen sijaan Vuoden Markku 2020 julkistetaan Markun päivänä. Kerromme valinnan Markku-liiton verkkosivuilla, Facebook-sivuilla ja lähetämme tiedonannon jäsenille sähköpostiviestinä. Vuoden Markku 2020 tulee tapaamaan jäseniä myöhemmin sopivan tilaisuuden tullen ja saa silloin Mars nousee -palkinnon.

Virallinen kevään jäsenkirje on mennyt uusiksi ja se lähetetään kaikille jäsenille viikon13/2020 alussa. Jäsenkirjeessä kerrotaan mm. yhdistyksemme vuosikokouksen erityisjärjestelyistä.

Jäsenkirjeessä teemme myös ehdotuksen, kuinka voimme viettää Markun päivää erilläänkin yhdessä.

Pyrimme myös siihen, että tämän poikkeuksellisen tilanteen vuoksi jo ennen Syyspäivää on jossakin Markku-liiton tilaisuus. Ajankohdasta, paikasta ja sisällöstä tiedotamme myöhemmin.

Pitäkää itsenne terveinä – tai jos sairastutte, sairastakaa lievästi!

Tapahtumaraportti: Näin vietettiin Markunpaivää 2019.