Tästä kyllä selvitään.

LISÄÄ ALEMPANA

Seinäjoki isännöi Syyspäivän tänä vuonna
LISÄÄ ALEMPANA

Maaliskuussa ymmärrettiin, että Markunpäiväjuhla joudutaan perumaan koronaviruksen vuoksi. Isku oli ilkeä, joten Markku-liitto päätti vetää koronaa turpaan. Virus vei Markunpäivänjuhlan, mutta Markun päivän juhlintaa sen ei annettu estää.

Sosiaalinen media korvasi menetetyn yhteisjuhlan. Tavoitteena oli hyvä mieli ja hauskuuden luominen sekä tehdä Markun päivästä käännekohta, josta voi nähdä jo kohti parempaa aikaa. Facebookissa terveiset lensi ja koronaa kopautettiin monin tavoin.

Tapahtumaraportti: Näin vietettiin Markunpaivää 2019.

Ja Vuoden Markku 2020 on…

Diplomikauppias Markku Hautala!

* maailman parhaaksi ruokakaupaksi valitun (IGD Awards Store Of A Year) Järvenpään maineikkaan Citymarketin kauppias
* sushin supermarkku
* syntynyt 1967
* kotoisin Kotkasta
* kolmannen polven kauppias
* 24. Vuoden Markku

Vaikka tämän vuoden Markun päivä vietettiin poikkeuksellisissa olosuhteissa, pidettiin kiinni kaikista niistä perinteistä, jotka olivat mahdollisia toteuttaa. Vuoden Markun valinta oli yksi niistä.

Suomalainen Markku-liitto on valinnut Vuoden Markuksi Järvenpään Citymarketin maailmanmenestykseen johtaneen diplomikauppias Markku Hautalan. Markun kanssa on jo sovittu, että hän osallistuu sopivaan Markku-liiton tilaisuuteen, jolloin hänelle luovutetaan Mars nousee -tunnustuspalkinto.

Markku Hautalan ajatuksia Vuoden Markku -valinnasta ja markkuudesta:

Nimi on enne, sanotaan. Itse ajattelen niin, että nimi velvoittaa. Siksi olen äärimmäisen ilahtunut saamastani Vuoden Markku -palkinnosta. Tuntuu upealta saada ensin maailman parhaan kaupan tunnustus, ja sitten perään vielä tämä.

Synnyin Kotkassa 1967. Kahdeksanvuotiaana siivotessani vanhempieni kauppaa, ymmärsin että Markkuna minun tuli kulkea omanlaistani elämänpolkua. Sellaista polkua, että kun katson kiikkustuolissa elämääni taaksepäin, voin todeta tehneeni Markkuna parhaani.

Meitä Markkuja yhdistää se, että seuraamme intohimoamme ja annamme sille kaikkemme. Mahdollinen menestys on seurausta valtavasta omistautumisesta intohimollemme. Ja tietysti nimestä.

Markkuna olemiseen kuuluu kiinteästi myös se, että kun kaadutaan, niin noustaan nöyränä, mutta korkeammalle. Jostain syystä tuntuu, että olen kaatunut useammin kuin Sepot ja Arit. Ja kun menee hyvin, olen Make, ja kun menee huonosti, olen Markku. Olette ehkä huomanneet saman?

Olemme muuttaneet kauppojen perässä monta kertaa, mutta Poriin emme koska päätyneet. Harmittaa siis vietävästi, ettemme pääse tänä keväänä juhlimaan Markkuja Söörmarkkuun. Olisi ollut mukava saada uusi maa kokoelmaan!

Toivon meille kaikille Markuille voimia tähän erikoislaatuiseen kevääseen. Me, jos ketkä, tiedämme, että kun täältä noustaan, niin nousemme vahvempina, nöyrempinä, ja vielä valmiimpina seuraamaan intohimojamme ja kulkemaan omanlaisiamme polkuja.

Rakkaudella,

Markku

Syyspäivä 2020: Seinäjoella tavataan!

Markku-liiton vuosikokous on päättänyt 25.4.2020, että Seinäjoki on Syyspäivän isäntäpaikkakunta.
Ehdotuksia oli kaksi: Seinäjoki ja Kerava. Kokous tutustui ehdotusten sisältöihin ja valitsi Seinäjoen Syyspäiväpaikkakunnaksi. Seinäjoen ohjelmaa pidettiin konkreettisena ja hyvin valmisteltuna. Merkitystä oli myös sillä, että Syyspäivää ei ole aiemmin koskaan pidetty Pohjanmaalla.

Seinäjoen Syyspäivä on lauantai 24.10.2020. Lisätietoa asiasta viimeistään syyskuun alussa jäsenkirjeessä ja täällä Markku-liiton verkkosivuilla. Toivomme, että korona on saanut riittävästi turpaan siihen mennessä ja tapahtuma voi toteutua. Toimitaan fiksusti ja pidetään itsemme ja kanssaihmiset turvassa koronalta, niin Syyspäivän näkymät paranevat koko ajan.

Rajallinen – lain mukaisesti alle kymmenen hengen – joukko Markku-liiton jäseniä vei läpi yhdistyksen vuosikokouksen. Poikkeuksellisen tilanteen vuoksi asialista oli rajattu vain yhdistyslain vaatimiin päätöksiin. Jäsenkirjeessä toimitetun asialistan ulkopuolelta ei tullut yhtään käsiteltävää asiaa. Hallitus jatkaa entisellään ja Markku Rimpelä Markku-liiton puheenjohtajana. Myös jäsenmaksu säilyy nykyisessä tasossaan.

Tapahtumaraportti: Näin vietettiin Syyspäivää 2019.

Koronakevään kevittävä kilpailu

Kuvakisa Markun päivän ninjailuista ja koronankampitustoimista ratkesi Markku Savolaisen voitoksi 51 tykkäyksen voimin. Markulle lähti palkinnoksi Markkuutta aidoimmillaan -t-paita. Markku Savolaisen kintereillä oli Markku Sjöstedt 48 tykkäyksellä: lämmintä kättä ja kehuja sinnekin. Näiden lisäksi koostimme yhteen muutaman muunkin paljon tykkäyksiä saaneen. Kiitos kaikille osallistuneille aktiivisuudesta!

Voittaja 51 tykkäyksellä. Markku Savolainen narraa koronaa varmaankin rapalalla. Taustalla ohjusvene.

Markku Sjöstedtin vaikuttava video nousi kisan kakkoseksi. Liiton tuotteiden tumma tyylikkyys korostuu!

Mistä tuo ninja ilmestyi?

Kuvioihin on Koronaa turpaan -kampanjassamme ilmestynyt aivan uusi tuttavuus. Ninja-taistelija.

Tunnistamme kyllä terhakan oravamme tuon suojaavan ninja-asun alta. Viesti on selvä: on aika toimia kuten ninjat. Tarvittaessa suojassa ja piilossa, mutta valmiina oikea-aikaiseen toimintaan. Koronaa vastaan ninjan ninjutsu-taidot ovat arvossaan.

"Ninja” on tarkoittanut alunperin ninjutsua harjoittavaa henkilöä. Ninjutsu oli taistelulaji, jota kutsuttiin "salaperäisyyden taidoksi", tai "näkymättömyyden taidoksi". Nimi tulee japaninkielisestä ilmaisusta 'shinobi no mono'. Japaniksi tuo voidaan kirjoittaa kahdella tavalla (kanji-merkillä). Ensimmäinen - jota käytetään ninjutsun kirjoittamiseen - tarkoittaa kestävyyttä ja sietokykyä sekä yleisemmin myös piiloutumista tai salavihkaista liikkumista. Toinen tarkoittaa henkilöä, johon mainitut ominaisuudet liittyvät. Ninja-hahmoon ja ninjutsuun kiteytyy siten taitoja ja toimintatapoja, joita fiksu Markku nyt soveltaa. Paras tapa vetää koronaa turpaan ei ole uhoaminen tai viruksen vähättely. Oveluus, tarkkuus ja harkinta tuottavat parhaan tuloksen. Tyrmää vihollinen altistumatta itse tulelle! (Lähde: Wikipedia)

Lue lisää ninjutsusta https://fi.wikipedia.org/wiki/Ninjutsu

Mitä jää käteen peruuntuneesta Markunpäivänjuhlasta

EM-futiksen tsemppitapahtuma siirtyy näillä näkymin vuodella Markun päivän viikonloppuun, lauantaille 24.4.

Keskeiseksi tämän kevään Markunpäivänjuhlinnan erikoisohjelmaksi oli suunniteltu mahtavan jalkapallovalmentajan, Vuoden Markku 2009 Markku Kanervan tsemppaaminen parhaaseen vireeseen tulevan kesän jalkapallon EM-kisoja ajatellen. Oli suunniteltu jalkapallo-ottelua, kaikille porilaisillekin avointa toritapahtumaa ja monia kutkuttavia yksityiskohtia. Nyt tämä Markkupallotapahtuma odottaa uutta tilaisuutta. Niin tosin odottaa myös EM-turnaus. Markku Kanerva on luvannut olla Suomen ja Markkujen iloksi mukana MOLEMMISSA tapahtumissa.

Markku Kanerva, Vuoden Markku 2009

Erikoistapahtumaa pohditaan

Markunpäivänjuhlan peruutuksesta alkaen hallitus on miettinyt mahdollisuutta järjestää jossakin, jollakin sisällöllä epävirallinen kokoontuminen. Ohjelma syntyisi paikan ja tilanteen mukaan. Tämän suhteen eletään sen toiveen varassa, että korona olisi saanut riittävästi turpaansa aivan loppukesään tai viimeistään aivan alkusyksyyn mennessä. Jos ajankohta venyy siitä eteenpäin, aletaan olla jo Syyspäivän odotuksessa ja erikoistapahtuma saanee sitten jäädä tapahtumatta. Tähänkin palataan.