Markunpäivänjuhla 2019 keräsi arjen osallistujaennätyksen!

Kiitos mukana olleille yli 120:lle Markulle

Hyvän Markun päivän ainekset olivat koossa torstaina 25.4.
Aurinko paistoi, lämpöä 21 astetta, tarjolla herkullista keittoa tykötarpeineen ja Markkuja – tietenkin – paikalla Söörmarkun nuorisoseuran talossa 122.
Se on määrä, jollaista koskaan aiemmin arkena ei ole Söörmarkun nuorisoseuran talossa nähty!

Arvannee tuostakin, että vapaaherrojen määrä se vaan kasvaa liiton jäsenistössä. Ja se on vääjäämätöntä, sanoisi tilastotieteilijä, onhan kyse vuosien 1949-1952 etunimitilaston ykköspaikan haltijoista. Tosin jäsenrekisterimme kertoo, että meillä on tulevaisuuskin kunnossa, sillä liitossa on myös alle kymmenvuotiaita jäseniä. Määristä ei tarvitse tässä yhteydessä puhua mitään… mutta tervetuloa vaan mukaan pojat Markunpäivänjuhlaan (isät ja äidit saavat totta kai tulla tueksi) aistimaan tunnelmaa yhdistyksessä, jonka jonakin päivänä niin sanotusti peritte☺.

Tulevaisuudesta takaisin Markunpäivänjuhlaan 2019. Arkipäivän juhla toteutui tutuksi tulleeseen tapaan iltapäivällä klo 16 alkavalla tiiviillä paketilla, jonka sisältönä oli käynti Ukk’ramin luona, vuosikokous, Vuoden Markun julkistaminen, Söör Markkujen promovointi ja illanvietto saunan ja yhteisen illallisen kera. Markkujen etujoukko oli tullut lyömään alkutahteja jo keskiviikkona 24.4. ja Markun päivänä Porin Vaakunan katuterassi pullisteli kaimoja jo hyvissä ajoin ennen kello 16:tta.

Hei, hei kevät! Markut ovat koolla. Tästä lähdetään kohtia kesää!

Markku-bussilla Noormarkun keskustasta lähdettiin kohti Söörmarkkua.

Ensin Noormarkkuun…

Tarvittiin kaksi bussia viimeistä istuinta myöten täynnä ja toistakymmentä henkilöautoa, jotta kaikki osallistujat saatiin kulkemaan. Ensin ajettiin tämän uudemman perinteen mukaisesti Noormarkun keskustaan tarkastamaan, miten Ukk’ram oli selvinnyt neljännestä talvestaan ja eihän siinä moitteen sanaa.

Salaperäinen alus on telakoitunut vakaasti paikkaansa ja antoi taas hyvän taustan sadoille valokuville. Monet Markut pääsivät nyt tekemään ensimmäisen kerran tuttavuutta markkuuden aidoimpaan ytimeen symboloituneen Ukk’ramin kanssa.

Siinä se! Ukk’ramin kuntoa talven jäljiltä tarkastellaan useammankin silmäparin voimin.

Muuan Ukk’ram-mies Turuust. (Jos joku tunnistaa, tiedottakoon!)

Ukk’ram kameroiden kohteena.

Sitten Söörmarkkuun…

Ukk’ram-visiitin jälkeen taas busseihin! Edessä kymmenen minuuttia matkaa Söörmarkun kylään nuorisoseurantaloon Markun päivän ytimeen – Markunpäivänjuhlaan. Aluksi aina odotettu soppa ja pullakahvit, sillä tässä vaiheessa päivää nälkä aina kurnii. Viimeisten pullanmurujen myötä vuosikokous napautettiin avatuksi.

Soppa-aterian päälle toivotti Jaakko Rainiola Markut tervetulleiksi taas Söörmarkkuun.

Vaakunat salin seinällä ovat todistaneet tuhannet Markku-vierailut. Orava alasimella on entisen Noormarkun kunnan vaakuna. Vuoden 2010 alusta Noormarkku on kuulunut Poriin. Tuttu ”Markku-liiton vaakuna” on tietenkin myös Söörmarkun kylävaakuna.

”Näkyy kaimoja! Näkyy Markkuutta aidoimmillaan.” Markku-liiton uusi slogan ”Markkuutta aidoimmillaan” tuli tutuksi näistä roll up -kuvatelineistä ja uudesta t-paidasta.

Tällä kertaa kokouksen puheenjohtajana toimi Markku Monni, sillä pitkän vuosikokouspj-putken tehnyt Markku Mäkitalo sattui olemaan matkoilla.
Vuosikokouksen kiinnostaviin päätöksiin kuului taas kerran syksyn Syyspäivän paikka. Tällä kertaa pätevin ja kiinnostavin paketti tuli Pohjois-Karjalasta, joten:

Markku-liiton XXI Syyspäivä on Joensuussa 25.-27.10.2019

Asiasta lisää tietoa viimeistään syyskuun alussa jäsenkirjeessä ja täällä verkkosivuilla, mutta pankaapa silti jo kalenteriin. Saattaa olla, että suunnitelmaksi tulee myös yhteinen matkanteko ainakin etelän suunnalta. Junasta on jo puhuttu, mutta katsotaan miten onnistuu. Palaamme asiaan.

Lopulta tuli Vuoden Markun ja Söör Markkujen hetki…

Vuosikokouksen jälkeen ylimarkku ja promootiomarkut vastaavine rooleineen ottivat hetkeksi pääosan. Jo vuosikymmenten (!) mittainen on traditio, jolla Vuoden Markun saapumiseen valmistaudutaan ja hänet lopulta saatellaan nuorisoseurantalon lavalle vastaanottamaan Mars nousee –palkinto ja Vuoden Markun tavoiteltu titteli.

Sen tradition mukaisesti ylimarkku antoi kaimayleisölle vähin erin tietoa, jolla jokainen kuulija alkoi rakentaa omaa mielikuvaansa pian paljastuvasta Markku-liiton valitusta Vuoden Markusta, hänen persoonastaan, taustastaan ja ansioistaan. Lopulta oli aika kertoa enää vain nimi:

Vuoden Markku 2019 on Markku Ollikainen

Ympäristöekonomian professori Helsingin yliopistosta on Suomen ilmastopaneelin puheenjohtaja. Hän on tullut tutuksi suomalaisille etenkin viime lokakuun jälkeen, sillä lokakuussa ympäri maailman julkaistu kansainvälisen ilmastopaneelin raportti ilmastomuutoksen pelättyäkin nopeammasta vauhdista nosti asian kestoaiheeksi myös kotimaiseen mediaan, mutta entistä raskaammin myös poliittisten päättäjien agendalle. ”Ollikaisen Markun” kanssa käydyistä keskusteluista olemme kuulleet useammankin poliitikon mainitsevan, kun keskustelu on kääntynyt ilmastonmuutokseen.

Uusi Vuoden Markku on selvillä! Markku Ollikainen saa Mars nousee –palkinnon.

Vuoden Markku 2019, Markku Ollikainen.

Ollikaisen Markun puhe Markuille…

…ja Markut ovat kuulolla.

Saavuttuaan lavalle suosionosoitusten raikuessa uusi Vuoden Markku sai ylimarkulta onnittelut, Mars nousee -teoksen ja piti mainion kiitospuheen.
Vielä ehti Vuoden Markku vastaanottaa muutamia onnitteluja, mutta sitten ylimarkku johdatti seuraavaan ohjelmanumeroon, eli Söör Markkujen lyömiseen.

Markunpäivänjuhla, täynnä perinteitä, ja yksi niistä että Vuoden Markku saa ensimmäisenä Söör Markuksi -promovoinnin. Näin sai ”Ollikaisen Markku” ansiokkaalle uralleen tiiviissä tahdissa kaksi uutta kohokohtaa, kun Vuoden Markuksi valittu lyötiin seuraavassa hetkessä myös Söör Markuksi. Salilla oli siihen vain kommentti, mutta sitäkin voimakkaammin ilmaistu: ”SÖÖR!” voimalla noin sadankahdenkymmenen Markun.

Tässä vaiheessa Vuoden Markku sai istahtaa salin puolelle kaimojen joukkoon seuraamaan Söör-toimituksen jatkoa. Uusia Söör Markkuja lyötiin kaikkiaan yli kolmekymmentä, mikä sekin on suurin määrä useaan vuoteen. Markku-liitto ja Markut onnittelevat yhdessä ja erikseen jok’ikistä uutta Sööriä! Heille tilaisuus saattaa jäädä muistiin myös hikisenä hetkenä, sillä lämpimän sään vuoksi myös talon sisälämpötila oli ylenpalttinen. Vaan mikäpä siinä, sehän vain alleviivaa Markunpäivänjuhlan lämminhenkistä tunnelmaa!

Sitten oli aika aloittaa Söör Markkujen promovointi. Ensimmäisenä aateliin nousi Vuoden Markku.

Kaikkiaan uusia Söör Markkuja lyötiin yli kolmekymmentä.

Näyttäviä toimituksia Söör Markuksi -lyönnit ovat! Tänä vuonna myös salin ja näyttämön visuaalisuus oli saatu niiden arvoiseen kuntoon. Näyttämön sini-keltaiset taustakankaat ovat Markku-liiton hankkimia.

Tässä näkymää Söör-toimitukseen salin sivulta. Tästä kulmasta myös liiton lippu näkyy paremmin.

Salin takana on koolla kokeneita Söörejä…

…ja niin on pihamaallakin. Suorastaan yhdistyksen esihistoriaan kurkottavaa. Söör Sandell (iki).

Lopuksi otetaan jälleen se yhteiskuva…

Traditiota ei jätetä! Eikä jätetty nytkään – kuvaamatta. Yhteiskuva ulkona nuorisoseurantalon seinustalla on otettu joka ikinen kerta siitä alkaen kun täällä on Markuissa kokoonnuttu. Ensin perustajat kesällä 1996 ja sitten Markun päivästä 1997 alkaen jokaisena keväänä. Niin nytkin. Toisto luo tehoa ja perinne sitoo ykseyteen.

Eikä tässä vielä kaikki…

Eipä tietenkään, sillä vielä odotti illanvietto Porissa. Markunpäivänjuhlan jälkilöylyjä heitettiin hotellin saunassa ja sen päälle kokoonnuttiin yhteiseen ruokailuun. Illan ateriointia kehystivät kymmenien keskustelujen kudelmat. Ne nostivat esiin jälleen kerran sen, miten tarpeellista on ihmiselle, Markuille kuin muillekin, yhteen tuleminen ja itsensä olennaiseksi yksilöksi tunnistaminen yhteydessä toisien kanssa. Ehkä nimenomaisesti yhteisen nimen luoma kollektiivi, suorastaan kollegiaalisuus nimessä, tuo samuuden ja erilaisuuden oiva liitto, on se mikä ajurina Markku-liiton sisäistä dynamiikkaa hehkuttaa.

Siksi me sitä ainutlaatuista tunnelmaa kaipaamme, ja seuraavaakin kertaa jo odotamme.

Näin oli 23. Markunpäivänjuhla. Alamme valmistella ja valmistautua jo myös vuoden 2020 Markunpäivänjuhlaan. Se on lauantaipäivä, joten ehkäpä kevään 2009 ennätys, se noin 300 Markun uskomaton määrä, olisi nyt rikottavissa. Siihen tarvitaan tietenkin olosuhteiden apua, eli aurinkoa ja lämpöä ja paljon osallistumisen halua. Ollaanhan kaikki mukana ensi keväänä!