Syyspäivä 2018 Tampereella

Tapahtumaraportti

Kiitos kaikille Syyspäivään osallistuneille!

Tampereen viikonlopussa oli koolla pitkälti yli sata Markkua, joukossa ilahduttavasti monia ensikertalaisia ja myös ”paluu-Markkuja”, joilla edellisestä osallistumisesta oli ehtinyt kulua jo joltinenkin määrä vuosia. Hyinen säätila Tampereella korosti markkuuden lämpöä! Olipa myös aivan kohdallaan, että saunat olivat tarjolla sekä perjantaina että lauantaina.

Perjantai

Perjantai-iltana vierailtiin merkittävän sirkusvaikuttajan uran tehneen Markku Aulangon Sirkusmuseossa. Erityistä koettavaa – kulttuurihistoriallisestikin – tarjosivat monen Markun hyvin muistamaan 60-luvun tv-ohjelma Sirkus Papukaijaan liittyvät asiat. Esimerkiksi Onni-klovnin ruutuhousut saivat muistikuvat raketoimaan vuosikymmenten läpi. Markku Aulangon rintapielessä komeili puolestaan aito ja alkuperäinen papukaijamerkki. Kukapa ei olisi joskus kuullut ”10 pisteestä ja papukaijamerkistä”, jonka ohjelma lanseerasi pysyvästi suomen kielen varantoihin. Kiitos Markku Aulanko!

Perjantai-illan jälkipuolisko vietettiin Teatteri-ravintola Telakan tiloissa. Sauna, ruoka, rento tunnelma ja 50-luvun tanssimusiikki siivittivät hauskaa yhdessäoloa pikkutunneille asti.

Tällä pyörällä ajavalle liiton jäsenelle Aulanko lupasi palkinnon.

Nostalgiaa! Markku Aulanko esittelee Onni-klovnin aidot housut.

Onni-klovni ja Sirkus Papukaijan tirehtööri Orvo Kontio.

Legendaarisen "Pohjolan Houdinin" Timo Tuomivaaran pakkopaita.

Lauantai

Lauantai aloitettiin Tampereen Tallipihalla, jonne sopan, lavaohjelman ja Markku-liiton esittelyn houkuttelemina saapui koko joukko kiinnostuneita tamperelaisia ja mukava kyllä myös Markkuja, jotka liittyivät jäsenpisteessämme uusiksi Markku-liiton jäseniksi. Museokeskus Vapriikissa Tampereen apulaispormestari Anna-Kaisa Heinämäki toivotti Markku-liiton tervetulleeksi kaupunkiin. Vapriikissa perehdyttiin myös sisällissotateemaan Tampere 1918 -näyttelyn myötä. Iltapäivä jatkui kiertoajelulla mm. sisällissodan taistelupaikoille. Sauna, yhteinen illallinen ja ajanvietto huipensivat lauantain.

Vapriikin auditoriassa Tampereen kaupungin edustajana apulaispormestari Anna-Kaisa Heinämäki lausui Markut tervetulleiksi. Ylimarkku tarkkaili, että näin käy ;-)

Markut ja Anna-Kaisa maljatilaisuudessa. Anna-Kaisa keskellä, Markut kuka missäkin.

Markut kuuntelemassa esittelyä museokeskus Vapriikista.

Tampere 1918 -näyttelyssä oli paljon mielenkiintoista nähtävää.

Tuttu kolmikko liiton toimissa jo parin vuosikymmenen ajan - Monni, Rantio, Laakkonen.

Kahdella bussilla kierreltiin iltapäivää Tampereella.

Pispalan harjulla punaisten joukkojen viimeisen vastarinnan paikalla.

Sunnuntai

Sunnuntaina tutustuttiin taiteilija ja muotoilija Markku Pirin Italian-näyttelykiertueen kaikuina syntyneeseen Lasismi-näyttelyyn Galleria Himmelblaussa Markku Pirin itsensä opastamana. Kotimatkoille suunnattiin tuoreessa talviajassa aika lailla talvea enteilevässä säässä.

Markku Piri, Vuoden Markku 2005, esittelee kaimoilleen Lasismi-näyttelyä.

He olivat paikalla jo 22 vuotta sitten 1. Syyspäivässä: Vasemmalta ikimarkut Pohjanmäki ja Salminen, Söörmestari Vermola, Söör Silanterä ja Söör Laipio. Mukana Tampereella oli myös Tampere-veteraani Söör Vainio, mutta kuvanottohetkellä kiireissään toisaalla.

Pitkin viikonloppua saimme mukavasti huomiota paikalliselta medialta. Tämä näkyi heti myös jonona Markku-liiton jäsenyyteen. Pelkästään lauantaina aamupäivällä järjestetyssä Tallipihan tapahtumassa Markku-liittoon ilmoittautui 23 uutta Markkua.

Syyspäiväviikonloppua luonnehti sisällissotateema, mutta myös iloisemmin Markku-liiton sidos Tampereeseen. Nimenomaan Tampereella alkoi Syyspäivä-tapahtumien perinne marraskuussa 1996. Kyseinen kokoontuminen oli ensimmäinen koko yhdistyksen laajuinen tapaaminen nelisen kuukautta aiemmin Noormarkussa perustetulle Markku-liitolle. Nyt 22 vuoden jälkeen paikalla oli kuusi Markkua, jotka olivat mukana myös syksyllä 1996.