Iloista Markun päivää - kotinurkkiin…

Markku Mäkijärvi

Uudenmaan koronakoordinaattori ja HUS:n johtajaylilääkäri Markku Mäkijärvi on valittu Vuoden Markuksi

Valinta julkistettiin Markun päivänä 25.4. Porin Söörmarkussa Suomalaisen Markku-liiton etäversiona järjestetyn vuosikokouksen yhteydessä. Markku Mäkijärvi on 25. Vuoden Markku.

Markku Mäkijärvi on niitä terveydenhoitoalan ammattilaisia, joiden nimi ja kasvot ovat saaneet kosolti valtakunnallista näkyvyyttä kuluneen koronavuoden aikana. Pandemia pani Suomen suurimman sairaanhoitopiirin johtajaylilääkärin aikataulut uusiksi viime keväänä. Mäkijärvi kertoi Markku-liitolle olettaneensa reilu vuosi sitten, että Apotti-potilastietojärjestelmän käyttöönotto olisi hänen työuransa viimeinen iso haaste, mutta toisin kävi.

- Ensimmäisten suomalaisten sairastuttua alkoivat hälytyskellot soida. Siitä alkaen on koronapandemia hallinnut ajankäyttöäni lähes täysin. Suuren sairaalaorganisaation kriisijohtaminen ja median kiinnostus ovat 24/7 toimintaa. Ne ovat vaatineet täyden sitoutumisen ja keskittymisen, Vuoden Markku, Markku Mäkijärvi summaa.

Markku-liitto on pannut merkille Markku Mäkijärven johdonmukaisen toiminnan pandemian äkillisten muutosten heitellessä päätöksentekijöitä ongelmasta toiseen. Maan suurimmista tartuntamääristä kärsineen Uudenmaan terveydenhuollon ja koronatoimenpiteiden luotsaaminen on ollut vaativa paikka. Markku on selvinnyt hienosti.

Koronan vuoksi kaikki tapahtumansa vuonna 2020 ja nyt myös 2021 Markunpäivänjuhlansa perunut Markku-liitto haluaa Vuoden Markku -valinnallaan kannustaa Markku Mäkijärveä ja muita koronapandemiaa vastaan toimivia. Valinnan viesti on, että koronan kaltaisessa tilanteessa vain hyvin perusteltu johdonmukaisuus saa kansalaiset hyväksymään torjunnan keinot, vaikka niiden kohdentumisessa ei kaikissa tilanteissa tasavertaisuutta voidakaan saavuttaa.

Valinta Vuoden Markuksi on Markku Mäkijärvelle ”mieluinen yllätys, jota arvostan suuresti”.

Lue alta Markku Mäkijärven Markuille kirjoittama viesti kokonaisuudessaan.

Markku Mäkitalosta kolmas Markku-liiton Söörmestari

Söör Markku Mäkitalo (jäsen 1996, Söör 1997) sai kolmantena Markkuna Söörmestarin arvonimen täyttäessään 70 vuotta 6.11.2020. Kuten aikaisempienkin Söörmestarien kohdalla, arvonimen myöntäminen julkistettiin myös saajalleen vasta syntymäpäivää seuraavana Markun päivänä, toisin sanoen 25.4.2021.

Markku Mäkitalon ansiot Markku-liiton 25-vuotisen historian aikana ovat moninaiset. Tila ei tässä kaikelle riitä. Ilman hänen panostaan etenkin yhdistyksen alkuvaiheissa olisi moni tuttu asia tällä hetkellä todennäköisesti kovin erilainen, jos olisi olemassakaan. Noormarkkulainen Markku Mäkitalo toimi alussa keskeisenä kontaktina Noormarkun kunnan ja Markku-liiton lähentyessä toisiaan. Nuorisoseurantalon varaukset, ruokailujen järjestelyt ja monet muut Markunpäivänjuhlan paikalliset järjestelyt olivat ensimmäisinä vuosina käytännössä Markun luomia ja hoitamia. Se oli myös juuri Markun vinkki, että Markku-liitossa saatiin tietää omaa tunnusta suunnitellessa, että Söörmarkun kylällä on oma vaakuna. Loppu on historiaa, kuten sanotaan.

Markku-liitto on aina voinut luottaa Markun apuun niin käytännön järjestelyissä kuin tausta-asioiden junailuissa. Markku on ollut vuosikokousten kestopuheenjohtaja, roudannut liiton tapahtumien tavaroita, hoitanut paikallista lehdistöä ja edustanut Markku-liittoa silloin kun sitä on tarvittu. Kenenkään Söör Markun ei pidä myöskään koskaan unohtaa, että Söörtie on olemassa vain koska Markku Mäkitalo on osannut vaikuttaa oikeassa paikassa oikealla hetkellä.

Suomalainen Markku-liitto kiittää ja onnittelee hienoa herrasmiestä ja arvostettua kaimaa.

Pitkää ikää ja pidentyköön ansiolistasi Markku-liitossa edelleen, Söörmestari Markku Mäkitalo!

Söörmestarit Markku-liitossa

Söörmestariksi arvostaminen on tuiki harvinainen tapahtuma. On tietoista, että tämän arvonimen myöntämistä mieluummin jarrutellaan kuin edistetään. Moni hieno Markku, jonka persoonaa ja panosta Markku-liitto ihailee ja kiittää, ei saa Söörmestarin arvoa. Myöntämisen perusteet harkitaan yksilöllisesti. Pitkäaikaisuus näyttäisi olevan ansioitumisen taustatekijä, mutta ei tietenkään ainoa tai sellaisenaan ratkaiseva. Kaksi aiempaa Markku-liiton arvostamaa Söörmestaria ovat perustajajäsen, ikimarkku Markku Haapio (2016) sekä ensimmäisenä Söörmestariksi ainutlaatuisen Markku-persoonansa ja aktiivisuutensa myötä ansioitunut Markku Vermola (2010).

Vuosikokous 2021 pidettiin etäkokouksena

Operointi Söörmarkussa – osallistuminen ympäri Suomen

Vaikka Markku-liiton kaikki varsinaiset tapahtumat ovat peruuntuneet viime vuoden ja toistaiseksi tämänkin vuoden osalta, kaikki kokoukset on hoidettu ja yhdistys on pidetty koko ajan valmiudessa aloittamaan tapahtumajärjestelyt heti kun näyttää siltä, että eteenpäin taas päästään.

Tältä pohjalta vietiin läpi myös yhdistyksen virallinen ja yhdistyslainkin vaatima vuosikokous 2021. Nyt otettiin myös avuksi useille koronavuoden aikana tutuksi tullut verkkokokousteknologia, minkä ansiosta Markku-liiton jäsenet saattoivat olla mukana kokouksessa suorana verkon kautta. Mahdollisuus osallistua näin myös toi Markkuja mukaan sen verran, että saatiin aikaan kokouksen laillisuudellekin tarpeellinen jäsenistön osallistuminen.

Kokouksen asialistalla olivat tietenkin kaikki vuosikokouksen lakisääteiset asiat, kuten mm. yhdistyksen tilinpäätös ja vastuuvapauden myöntäminen, jäsenmaksun päättäminen, toimintakertomuksen ja toimintasuunnitelman esittäminen ja hallituksen valinta. Puheenjohtaja Markku Rimpelä valittiin edelleen jatkoon ja vanha hallitus jatkaa ainakin vielä yhden vuoden nykyisenä hallituksena.

Sisällöllisesti mielenkiintoisin aihe oli epäilemättä syksyyn suunnitteilla oleva Markku-liiton 25-vuotisjuhla. Sen toteutumista varmasti kaikki toivovat ja siksi me Markut jaksamme toivottavasti pitää huolta siitä, että koronatartunnat menevät meidän osaltamme nollaan. Se on kuten vuosi sitten jo todettiin - ”Koronaa turpaan, terkuin Markut”.

Hyvää juhlavuotta, kaimat!

Tuotesivulta voit tilata 25-vuotisjuhlavuoden paidan ja autotarran vielä jonkin aikaa.

25 vuotta hyvää syytä - Markku-liiton juhlavuosi

Markku-liitto täyttää 25 vuotta – juhlan aika on 30. lokakuuta

Tulevan suven sydänviikkoina, sunnuntaina 18.7. (vaikka se silloin torstai olikin…) Suomalaisen Markku-liiton perustavasta kokouksesta tulee kuluneeksi uskomattoman nopeasti juossut neljännesvuosisata. Melkein pitää laskea vuodet, että tosiaan niin on aika ehtinyt!

Kaimat hyvät, 25 vuotta on aikamoinen saavutus. Paljon on tehty ja koettu yhdessä näiden vuosien aikana. Pitkälti yli kolmetuhatta Markkua on ehtinyt olla jäseninä, ja edelleen meitä mukana matkassa noin 1300. Suurimmillaan jäsenmäärämme on ollut yli 1700. Olette te uskomattoman hienoja miehiä! Ja rohkaisevaa on se, että myös uusia jäseniä liittyy joukkoon koko ajan.

Ehkä se osuukin paremmin kuin kohdalleen, että saavutamme tämän elähdyttävän 25 vuoden lukeman juuri tällaisessa vaiheessa, kun kärsitty korona-ankeus alkaa – koputamme edelleen puuta – lopultakin helpottaa. Kesällä emme vuosiamme vielä joukolla juhli, varmuuden vuoksi, mutta nyt on lupa uskoa, että syksyllä Syyspäivän aikaan lokakuun lopussa saa avata pellit.

Hallitus on tehnyt töitä ja se jo tiedetään, että Markku-liiton 25-vuotisen upean taipaleen juhla on Helsingissä. Odotamme hyvää määrää juhlijoita, viehän Helsinkiin tiet, junat ja lentokoneetkin. Ohjelmasisältöjä esittelemme kesän jälkeen, mutta pankaa jo korvan taakse, että vaikka juhlapäivä ohjelmineen vietetään lauantaina 30.10. niin hotellinamme oleva Helka Rautatiekadulla valmistautuu ottamaan Markkuja seuralaisineen vastaan viimeistään perjantaina.

Hotelli Helka 29.-31.10.2021 (1-2 vrk).

Hinnat (koodi kevätkirjeessämme) 25.4.2021 alkaen.

Smart huoneet:

1h huone 97€/vrk

2h huone 118€/vrk

Lisävuode 30€

Comfort huoneet:

1h huone 118€/vrk

2h huone 138€/vrk

Lisävuode 30€

… jatkaa riemukkaasti eteenpäin!

Juhlavuoden merkeissä Markku-liiton iskulause on tänä vuonna 25 vuotta hyvää syytä. Se kertoo paitsi vuosien määrän myös sen, että nämä Markku-liiton vuodet ovat olleet Markuille ja markkuudelle hyvää aikaa. Hauskaa on ollut, ystävyyksiä on syntynyt ja on havaittu yhteenkuuluvuudenkin tunnetta, ja sitä juuri tässä nyt sekä kaipaa että osaa arvostaa. 25 vuotta hyvää syytä antaa meille kaikille myös sen ansaitun voimalatauksen, jolla ponnistamme eteenpäin - kohti vapaampaa elämistä, kohti syksyn juhlaamme ja tietenkin myös tuleviin Markku-liiton vuosiin.

Niin, kerranhan olimme mekin 25-vuotiaita. Nyt saadaan olla Markku-liiton siivellä toisenkin kerran!

Ja hei, te nuoret Markut, joilla takananne ei ole vielä sitä ensimmäistäkään 25-vuotisjuhlaa. Te pääsette nyt vähän maistelemaan ennalta, miltä se tuntuu! Tulkaa mukaan ottamaan paikkanne ja nuorentamaan yleisnäkymää!

Tietäkää, että me pitkän linjan kaimat olemme hyvillämme, että teitä on mukana Markku-liitossa. Markku-liittohan on teidän käsissänne ennen pitkää.

Tulkaa mukaan kaikki syksyllä iästä viis, kun ollaan kakskytviis! Niissä juhlissa näkyy kaimoja - näkyy Markkuutta aidoimmillaan.

25 vuotta hyvää syytä - paita ja autotarra

Juhlavuoteen kuuluu tietenkin myös tunnus. Se tulee näkymään 25-vuotisjuhlamme viestinnässä ja itse juhlassakin. Tunnelmaa voi nostaa jo etukäteen juhlavuoden t-paidalla ja autotarralla - autotarraa on pyydetty jo moneen kertaan, ja nyt se tulee nyt tässä yhteydessä.

Tästä pääset tuotesivullemme tekemään ennakkotilauksen. 25 vuotta hyvää syytä -paitoja ja tarroja teetetään sen tilausmäärän mukaan, joka kertyy 20.5.2021 mennessä.

Tilatut paidat ja tarrat toimitetaan postitse kesäkuun alkupuolella.